در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه ۱۴۰۲/۴/۲۱

این مخاطب را بشناسید
صدای معارف نسلی و خانوادگی در انزوا قرار گرفته است
✅نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم.
✅سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزههای علمیّه وجود داشته؛ این اهمّیّت این را نشان میدهد.
✅اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست.
✅اوّلین نکته در تبلیغ، شناخت مخاطب است ...باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را ــ هیئت را ــ بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.
✅در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد... یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است.
✅سابق نصیحت میکردیم، جوانها را برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است، صفحهی مصاحبِ بد جلوی چشمش است، همه چیز در آن هست.این مخاطب را بشناسید.
✅تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست؛ طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد ... مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم.
✅در تبلیغ، موضع تهاجم لازم است. اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است.
-تقابل بین دو جبهه است... یک جبهه، جبههی «نظام اسلامی» است.. یک جبهه، جبههی دروغگویی است که خودش را «لیبرالدموکراسی» نامگذاری کرده، در حالی که نه لیبرال است، نه دموکرات
✅اوکراین اصلاً این است: او بجنگند، او کشته بشود، برای اینکه سلاح فروش برود، برای اینکه اروپاییها مجبور بشوند سلاح بخرند، سلاح بسازند، سلاح بدهند و جیب کمپانیهای سلاح پُر بشود.
✅امام (رضوان الله تعالی علیه) آمریکا را مفتخر کردند به لقب «شیطان بزرگ».
✅در تبلیغ، روحیهی جهادی لازم است. اگر در همهی کارها روحیهی جهادی باشد، کار، پیشرفتِ مضاعف میکند.
✅آن کاری که غیظ کفّار را برانگیزد، عمل صالح است.
✅روحانیّت اسلام باید وسط میدان جهاد لِلّه و بالله و فیالله قرار بگیرد و مأیوس هم نشود.
✅آباد کردن مساجد، زنده نگه داشتن مساجد، یکی از کارهای واجب است.
✅احتیاج داریم به تشکیل کانونی با مأموریّتِ اوّلاً «تهیّهی موادّ تبلیغیِ بهروز»... دوّم، تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی است... بعد هم تربیت مبلّغ
✅ دفتر مطالعات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی
نظر شما :