جهاد تبیین ضرورت مهم جامعه کنونی است/ ارادههای جمعی حاصل ایمان است

افراد دلسوز و شخصیتهای خوبی از بهترین جمعهای قرآنی در این فضا گردهم آمدهاند تا برای بهرهمندی همهی جامعه از نور و معارف قرآن راهیابی کنند. امید داریم با این اجتماع همم مومنانه و چارهاندیشیهای جمعی که اتفاقات مبارکی از جنسی که حق قرآن، حق مردم و مطالبه رهبر معظم انقلاب است، رقم بخورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود فرمودند گام دوم بدون تحول شدنی نیست. گام دوم که مسیر تمدن اسلامی است باید بیش از بهره حداقلی از قرآن، نشان از معارف و حقایق قرآنی داشته باشد. دلمان این را میخواهد که دعای ما و مجاورت با این مسجد مقدس و این شهر نورانی و مقدس مجالی برای همدلی منجر به یک اراده جمعی شود تا بدانیم چگونه به سمت تحولی در بهره مندی خود و جامعه به سمت قرآن حرکت کنیم.
هر دستگاهی و هر جمعی باید سیاستها را مرور کنند، ولی هنگامی این نشست متفاوت و موثرتر میشود که به اراده هایی که به هم پیوندخورده برای تحول در سطح استضائه ما و جامعه ما از قرآن منجر شود. بایددر خصوص اشکالات و موانع حرف زد و چاره اندیشی کرد اما آنچه که راههای دشوار را پیمودنی میکند ارادههای مستحکم است. در حرکت جمعی و در دل جوامع، ارادههای جمعی حاصل از ایمان است که میتواند اتفاق بزرگی را رقم بزند.
باید بدانیم ضرورت امروز جامعه علاقه مند به قرآن چیست؟ افکار سنجی ها تقریبا در همه سالها و حوادث متعدد تقریباً در لایههای باورها و علاقهی زیاد مردم به قرآن تفاوت خاصی را نشان نمیدهد. در یک ماه و نیم گذشته درآخرین افکار سنجی که با همکاری دانشگاه تهران صورت گرفت باز هم بالای نود درصد مردم الفاظ قرآن را آسمانی دانستهاند و درصد بالایی از مردم بابت کم بهره بودن از قرآن و معانی تأسف میخوردند. پدیده التزام در عمل به نماز یا حجاب یا تخصیص وقت برای قرآن، متفاوت از باور آنهاست.
سوال این است که باور و اعتقاد بالای مردم به قرآن چطور ظهور و بروز در جامعه پیدا کند؟ رأسالمال همان اشتیاق مردم به قرآن است، مثلاً اگر برنامه محفل توفیقی داشت به این دلیل بود که بر روی بستری از عطش و شوق جامعه به قرآن بنا شد، اگر جامعهای اشتیاقی به قرآن نداشته باشد حتی برنامهای بهتر نیز باعث جذب مردم نشود.
باید ببینم اولویت مساله امروز جامعه چیست؟ به حال حاضر در این مقطع از حرکت که رهبری با نگاه مبتکرانه مبتنی بر وحی حرفی را میزند و ما را نیز به آن سمت سوق میدهد، اولویت امروز را جهاد تبیین دانستند و این امر ضرورت امروز جامعه ماست. مساله من این نیست که سازمان دارالقرآن به مسالههای روخوانی و روانخوانی و تجوید توجهی نداشته باشد، همه اینها مهم است لکن اگر در این مقطع مسئله، تبیین حق است و قرآن باید محور باشد باید همه سرمایههای قرآنی به سمت تبیین سوگیری کنند. از قرآنیان توقع میرود پیشقراول جهاد تبیین باشند چون حقایق با نور قرآن و تبیین آیات الهی روشن میشد.
«جهاد تبیین» ضرورت امروز جامعه است و خادمان قرآن برای حل این مسئله اقدام خوهند کرد. در این کمتر از ۲ سال رهبری بارها و بارها به جهاد تبیین کردهند و این مسئولیت جدید جمع قرآنیها است.
باید ببینیم که چطور به توانایی و دارایی خود وسعت بخشیم اما فارغ از برنامه ریزی و منابع و موانع باید با ژرفکاوی دقت بفهمیم مساله و اولویت امروز این نهضت و جامعه و مردم چیست و ما از منظر قرآن در کجا میتوانیم گرهای باز کنیم و سپس به سمت نحوه مدیریت و پیشبردِ این مساله پیش برویم.
حق و حقیقت باید مثل روز روشن شود و تبیین به همین معنا است. نکته دیگر اینکه شمول و گسترهی این تبیین، همه جامعه است، یعنی حقایق برای همه و ۱۰۰درصد جامعه باید روشن شود و این کار و مسئولیت سنگینی محسوب میشود.
اهتمام و موانست و ارتباط با جلسه قرآنی فضا را تغییر میدهد. در این زمینه میتوانیم و چه بسا باید از مردم کمک بگیریم. اگر مردم به میدان روایت و تبیین بیایند بیشترین اثر را دارد و حتی مشکلات و موانع را برمیدارند، حتی مسائل مالی هم حل میشود. روز غدیر را ببینید وقتی مردم پای کار میآیند خیالمان راحت میشود که به عشق امیرالمومنین خودشان هزینه میکنند و چه بسا همهکارهاند، وگرنه امثال سازمان تبلیغات و دیگر دستگاههای پشتیبان، بودجهای برای اختصاصی برای چنین امری ندارد.
ما در سازمان دارالقرآنالکریم به دنبال ریاست در فضای قرآنی نبوده و نیستیم، و مهم است که هدف حاصل شود. مجهز شدن جامعه به عمق فهم و منطق و زاویه دید و نظام محاسبات قرآنی مهم است. باید یک زاویهدید توحیدی را به چشمهایش بزند. ممکن است که لازمه اش سرمایهگذاری روی ۲۰۰ آیه منتخب باشد تا در سطح جامعه مفاهیم و مضامین و تلاوت آن فراگیر شود، بخشی از توان را از تلاوتها و حفظ موضوعی را بر روی همین آیات میگذاریم و کار مفاهیم را بر روی همین آیات پیش ببریم وغیره تا حق و حقیقت بیشتر و بهتر و به برکت قرآن برای همه مردم روشن شود.
بهرههای خاص قرآن برای متقین است اما قرآن برای عموم هم هدایتگر است. در جنگ احزاب مردم محصور بودند و لابد نگران، پیامبر خودش در حال کار در حفر خندق است. کسی که نگاه به ظواهر میکند سختیها و شاید ناکامیها را میبیند اما کسی مانند علی ابن ابیطالب (ع) امیدوار به نصرت الهی، گوش به فرمان پیامبر اکرمص متفاوت از آن فرد اگر که مسلح به این نظرگاه قرآنی نیست بروز میکند. واژگان و تلاوت و حتی کتابت قرآن سراسر برکت و نور است. لکن اگر اینکار ها انجام شد ولی نتیجه روشن شدن حقیقت نبود یعنی هنوز نتوانسته ایم رسالت قرآنی خود را به شکل درست و کامل و منجر به جهاد تبیین انجام دهیم.
جهاد به زحمت زیاد گفته نمیشود بلکه جهاد واقعی نقشه دشمن را خنثی یا تضعیف می کند. امروز دشمن واضحاً میخواهد جامعه را ناامید کند، در حالیکه در بیانیه گام دوم رهبری ریشهایترین و نخستین جهاد را امید دانستهاند. اگر امید زیاد شد ما در این جهاد موفق بودهایم. گرچه در عین حال مطالبه برای اصلاح ناظر به نقطه ضعفها هم باید رقم بخورد. جهاد یک مبارزه است و نمیشود مبارزهای نکنیم و اسم کارهای خود را جهاد نامگذاری کنیم. ما باید بتوانیم از روشهای هوشمندانه از جنس شیوههای قرآنی را دنبال کنیم تا بهره و انس با قرآن در جامعه بیشتر شود. غیر امیدآفرینی و روشنگری، یک نتیجه این جهادِ تبیینِ قرآنی، قرآنیتر شدن جامعه است. آنچه که در این مقطع از زمان در جامعه قرآنی توقع میرود این است که ابزار، و مؤسسات، دفاتر و آزمونها را به سوی این هدف ببریم. همچنین باید ظرفیت بانوان را ارج بنهیم و حضور آنان را باز تعریف کنیم تا آرایش متناسب در این جنگ ترکیبی را به کار ببندیم.
ما باید برنامهریزی، ایدهپردازی و همکاری را حول محورِ روشنشدن حقیقت و جهاد تبیین قرار دهیم با این نگاه که پیشرو در جهاد تبیین، قرآنیان هستند و بقیه اقشار هم به تحرک وا داشته شوند.
در تقویت قرآن و جامعه قرآنی بنای کوتاهی نسبت به وظایف نیست، اگر جهاد تبیین را دنبال کنیم میتوانیم فعالیتهای قرآنی را توسعه داده و در گسترهی وسیعتر جامعه گسترش دهیم.
منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی
نظر شما :