یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش
هر دانشجو معلم باید پس از فراغت از تحصیل در شش ساحت تربیتی دارای ۱۲ مهارت باشد

بسیج از نظر لغوی تشکیل شده از عنصر اراده، آگاهی و سامانبخشی و از نظر مفهومی روندی اندیشهای، منطقی، آزادانه و آگاهانه مبتنی بر فطرت انسانی است که حاصل عقل و تدبر محسوب میشود و از بعد نهادی نیز تحت زعامت امامین انقلاب قرار دارد. بستر و بنمایه این نهاد قطعا اندیشه، تفکر و فرهنگ ناب بسیج است. اگر میخواهیم ویژگیهای این تفکر ناب را بگوییم، عقلانی و دینیبودن، انسانی و فکری بودن و مردمی و عمومی بودن آن است که هرکدام گزارههایی هستند که باید به آنها پرداخت.
اگر واقعیتنگری و آرمانگرایی در کنار یکدیگر نباشند انسان دچار یاس و ناامیدی میشود، گفت: اگر علم را باور کردیم باید ایمان را با آن عجین کنیم. به فرموده مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) نتیجه علم باید اسکتبارستیزی باشد؛ جهاد علمی یعنی این موضوع. در نظام آموزش و پرورش تقریبا ۵۰ درصد معلمان بسیجی هستند و بیش از یک سوم دانشآموزان نیز عضو بسیج هستند. انتظاری که از معلمان بسیجی داریم این است که نقشی که به عنوان عضو پذیرفتهاند را ایفا کنند. اگر در جنگ، رزمندهای مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد، مطمئن باشید عملیات با موفقیت محقق میشود و ثمره خوبی دارد.
امروز باید بگوییم یک مدرسه با تفکر بسیجی چگونه مدرسهای است. در آموزش و پرورش کارهایی شروع شده است و هرچند نقصهایی داریم اما باید کارها به نتیجه برسد. نقصان در تربیت معلم، اولین ضعف ما بوده است؛ بنابراین رفع این نقایص در دانشگاه فرهنگیان شروع شده است و از این به بعد بررسی صلاحیت معلمان فقط در دو سه روز اتفاق نخواهد افتاد و پروسهای کامل خواهد داشت. همچنین کمبود استاد دانشگاه فرهنگیان با جذب ۱۳۰۰ نفر هیات علمی جبران خواهد شد.
برنامه درسی تربیت معلم تغییر میکند، و لذا هر دانشجومعلم باید پس از فراغت از تحصیل در شش ساحت تربیتی دارای ۱۲ مهارت باشد و در نهایت آزمون خواهد داد تا صلاحیت او احراز شود. متأسفانه کتب درسی، دانشآموزان را فقط با سواد اسمی آشنا میکند اما طرحوارهای ارائه شده است که منتج میشود به برنامه درسی مدرسهای متناسب، سواد مفهومی، عملکردی و چندجانبه.
سابقه دانشآموزان فقط تحصیلی نیست، در بُعد اخلاقی و اعتقادی، هنری و زیباشناختی و سیاسی و اقتصادی نیز دانشآموز دارای سابقه است. باید نظام مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را استخراج کنیم؛ هرچند مشکلات زیاد است و باید اولویتبندی انجام دهیم. در وزارت آموزش و پرورش آنچه که مطالبه رهبری عزیز و جامعه است در دو مقوله قرار میگیرد. مقوله اول جذب نیروی انسانی و توانمندی نیروی موجود است که در حال انجام است و مقوله دوم یک اولویت راهبردی با محوریت کل برنامه درسی است. در برنامه درسی طرحوارهای وجود دارد که در حال اجرا است و گزارش آن به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) ارسال میشود. اگر این دو موضوع به سرانجام برسد چالش و خلاهای موجود رفع خواهد شد.
از ابتدا مشکلات وجود داشته اما باید بنشینیم و تک به تک آنها را به کمک یکدیگر حل کنیم. البته نباید مشکلات راهبردی را فراموش کنیم، تغییر ساختارها مبتنی بر زیستبوم جدید باید انجام شد. مشکلات فراوان دیگری وجود دارد که باید از بسیج به عنوان اصیلترین تشکیلات دانشآموزی به خوبی بهره ببریم. باید کاری کنیم که بنای ماندگاری به جا ماند و اگر این کار را انجام ندهیم به جایی نخواهیم رسید.
منبع- دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی
خبرگزاری پانا (6/9/1401)، قالب: سخنرانی
نظر شما :