باید با روایت‌های صحیح در فضای مجازی و حقیقی به مقابله با اسلام‌هراسی رفت

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۲ کد : ۵۲۰۱۷ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۷
 سال‌ها پیش، قدرت هر کشوری در جهان با توجه به توانایی‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی آن کشور طبقه‌بندی می‌شد، بنابراین قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده گرفته شده است و از سویی در جهان در حال تغییر کنونی، مفهوم قدرت متحول شده است و قدرت معنا در برابر قدرت مادی افزایش یافته است.
باید با روایت‌های صحیح در فضای مجازی و حقیقی به مقابله با اسلام‌هراسی رفت

 سال‌ها پیش، قدرت هر کشوری در جهان با توجه به توانایی‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی آن کشور طبقه‌بندی می‌شد، بنابراین قدرت فرهنگ و معنا همواره نادیده گرفته شده است و از سویی در جهان در حال تغییر کنونی، مفهوم قدرت متحول شده است و قدرت معنا در برابر قدرت مادی افزایش یافته است.
امروز این روایت‌ها هستند که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند روایت‌ها در رویارویی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و دوران جنگ روایت‌ها آغاز شده است. همچنین اقناع افکار عمومی در جهان با روایت‌های تحریف شده وجعلی، دچار بی‌اخلاقی مفرط شده است و از مسیرهای غیر اخلاقی و روایت‌های ناصحیح می‌کوشند تا اسلام‌هراسی را در افکار عمومی، به باور تبدیل کنند.
به استناد این حدیث از پیامبرگرامی اسلام "هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ؟"  آیا دین غیر از محبت ودوستی است؟ اسلام، دین رحمت، محبت ودوستی است حدیث تاثیر عنصر محبت را که برآمده از کانون مرکزی دین است، بیان می‌کند. به همان میزان که حب نفس مذموم است، حب غیر بسیار ممدوح است. در دوست داشتن دیگری؛ انسان از توجه به خود که پندار بی پایه "مرکز ثقل هستی بودن" را در او تقویت می کند؛ منصرف می شود و توجه و محبت به دیگری (غیر خود) در او پدید می آید. و صلح و گفتگو در همین محبت به غیر زاده می‌شود.
امروز گفت‌وگو نیاز مبرم جامعه مسلمانان است. همچنین پیامبر عزیز اسلام فرموده است "ان الدین النصیحه" دین همانا خیرخواهی است. خیرخواهی برای مخلوقات الهی، از دیگر بخش های کانونی دین است از سویی حس فطری تشخیص خیرخواهی از بد خواهی از حس‌های ناشناخته و پنهانی درون بشر است. خیرخواهی حسی را با خود حمل می‌کند که راه نفوذ به قلب‌ها را در پی دارد. مولانا می‌گوید: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها، از ره پنهان صلاح وکینه‌ها
 اینکه جهان غرب این اندیشه زلال را چگونه روایت کرده است که از درون آن اسلام‌هراسی پدیدار شده است، قابل تامل است و این پرسش پیش می‌آید اکنون برای جلوگیری از اسلام‌هراسی که موضوع اصلی چه باید کرد؟
به نظر می‌رسد ابتدا باید هم نظری در روایت ها را بیش از آنچه که هست ترویج کنیم و قدرت معنا را جدی بگیریم. از همین رو پیشنهاد می کنم موضوع اجلاس بعدی را "راهکارهای کشورهای اسلامی در روایت صحیح از اسلام" قرار دهیم و از هم اکنون بکوشیم تا راهکارهای خود را تا اجلاس بعدی ارائه نماییم.
قدرت معنا و رسانه‌ای جهان اسلام، باید به سمت خلق روایت‌های جدید و تاثیر گذار سوق داده شود هم روایت‌های ناصحیح را اصلاح نماید و هم روایت‌های نوینی بر اساس تکیه بر منابع اصیل اسلامی، پدید آورد تا قدرت رسانه‌ای کشورهای اسلامی در اختیار روایت‌های اصیل و صحیح از اسلام قرار گیرد و از قدرت تأثیرگذاری روایات ناصحیح پیشگیری شود.
باید حضور در فضای مجازی و حقیقی را به عرصه روایت‌های صحیح تبدیل کرد. فقط از همین راه است که می‌توان با اسلام‌هراسی مقابله کرد زیرا اسلام‌هراسی، معلول روایت‌های جعلی ارباب قدرت رسانه‌ای ونیز قرائت‌های افراطی از اسلام است. و معتقدیم که این قرائت‌ها را نیز همان قدرت رسانه‌ای ، با تکیه بر مقاصد سیاستمدران، خلق کرده است وگرنه چگونه ممکن است گروه‌های افراطی همچون داعش در فرصت زمانی اندک پدید آیند و چهره‌‌ای ناصحیح از اسلام را ارائه کنند.
جمهوری اسلامی ایران با میزبانی دو اجلاس از یازده اجلاس قبلی وزرای اطلاع‌رسانی سازمان کنفرانس اسلامی ، نشان داد که اهمیت وافری برای این اجلاس قائل است. همچنین در یک سالی که از آغاز به کار دولت جدید می‌گذرد، توجه به جهان اسلام و منطقه بسیار مشهود است همچنین تشکیل نوبه‌ای و در فواصل زمانی نزدیکتر اجلاس کارشناسان، می‌تواند ما را در رسیدن به این خواسته یاری کند.
سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است و اجلاسیه وزرای اطلاع‌رسانی این سازمان تاکنون یازده دوره آن برگزار شده است و دوازدهمین دوره آن در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.
منبع- شورای عالی انقلاب فرهنگی (21/08/1401)، قالب: گفت‌وگو

 


نظر شما :