محمدعلی زلفی گل؛ وزیر عتف
وظیفه اصلی وزارت عتف ارتقای سطح دانایی جامعه است

وظیفه اصلی وزارت علوم ارتقای سطح دانایی جامعه است و میزان افزایش مهارتمحوری و سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص اصلی ارزیابی میزان بهره وری این وزارت باشد.
سازمانهای ارزیابی کننده بهرهوری در کشور باید در تعریف این شاخص برای وزارت علوم، میان این وزارت و دستگاههای اجرایی دیگر تفاوت قائل شوند.
باید تعداد مجلات پژوهشی معتبر بین المللی، میزان اشتغالپذیری و کارآمادگی دانشجویان، سرانه قراردادهای پژوهشی اعضای هیئت علمی، تعداد دانشمندان سرآمد؛ یک درصد و دو درصد پراستناد در دنیا و تعداد ثبت اختراع علمی و نوآوری در ارزیابی وزارت علوم ملاک عمل باشد.
نوآوری های فرهنگی اگر در قوانین و مقررات لحاظ شوند به مرور جای خود را در جامعه باز میکنند، تلاش داریم شاخصهای بهره وری را در مفاد آییننامهها و مقررات نظیر آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، پایههای تشویقی، جذب دانشجو پیاده کنیم تا اساتید دانشگاه را به سمت مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور و تولید دانشبنیان هدایت کنیم.
رتبه تولید علم ایران در دنیا 15 و رتبه نوآوری ما 53 است، باید این فاصله را کم کنیم. سیاستهای بهره وری هر دستگاهی را مدیران سطوح عالی آن دستگاه تعیین و ابلاغ می کنند و وزیر علوم برای سیاستهای بهرهوری این وزارت تصمیم میگیرد نیاز محور کردن پایاننامهها و پذیرش دانشجو و ایجاد رشته تحصیلی بر اساس نیاز جامعه و بازار کار میتواند شاخص بهروری در این وزارت باشد.
وزارت علوم میتواند در چهار حوزه برای ارتقای بهره وری تلاش کند که بهره وری در حوزه حکمرانی پژوهش و فناوری، عملکرد ستاد وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و پژوهشگاهها، عملکرد نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی این چهار حوزه مهم هستند.
وی با بیان اینکه فرهنگ بهرهوری با آئیننامه و دستورالعمل اجرائی نمیشود دولت سیزدهم اعتقاد دارد رشد نسبت به گذشته، مشکلات کشور را حل نمیکند و باید دنبال تحول باشیم. دولت در همین راستا طرح تحول را ابلاغ کرد و دستگاهها باید با نگاه به سند تحول، برنامههای تحولی خود را انجام دهند.
منبع- دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی/ دیدراه 7
شورای عالی انقلاب فرهنگی، قالب: نشست
نظر شما :