دیدراه شماره ۶

امروز باید برای نسلی تبیین کنید که دیگر گوش شنوا ندارد

حجت الاسلام محسن مهاجرنیا؛ رئیس اندیشکده مطالعات طلوع مهر
۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۷ کد : ۵۰۰۰۹ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۶
امروز باید برای نسلی تبیین کنید که دیگر گوش شنوا ندارد

در این شرایط یکی از مهم ترین موضوعات، جهاد تبیین است. تأسف می‌خوریم که ما بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی نتوانستیم حقّ انقلاب اسلامی را آن طور که شایسته آن هست، ادا کنیم. امروز نسل انقلاب و نسل بعد از انقلاب به دلیل ناآگاهی‌هایی که وجود دارد دچار مشکل شدند. همه این‌ها نشان می‌دهد که مقصر اصلی در این زمینه نسل اولی هست که می‌بایست رسالت خویش را به بقیه منتقل می‌کرد، آگاهی بخشی می‌کرد، ادبیات تولید می‌کرد.
وی افزود: به هر صورت وظیفه ما از اول همین بوده که جهاد تبیین را انجام می‌دادیم، کوتاهی کردیم، ولی امروز هم از هر کجای کار شروع کنیم باز وظیفه همان هست، لذا بحث گفتمان انقلاب اسلامی از ضرورت‌هایی است که امروز باید به آن بپردازیم و متناسب با نیاز و شرایط و تقاضای روز بتوانیم ادبیات در تراز انقلاب اسلامی تولید کنیم.
خاستگاه فکری و معرفتی گفتمان انقلاب اسلامی، در چارچوب اسلام ناب است. نقطه کانونی و دال مرکزی «گفتمان انقلاب اسلامی» حاکمیّت اسلام ناب محمدی(ص) است.گفتمان‌ها باید دائماً بازنگری، بازسازی و بازتولید بشوند اگر یک لحظه این کارخانه متوقف شود، دچار بحران‌هایی که این روز‌ها با آن مواجه هستیم خواهیم شد.
برای این که نشان بدهیم می‌توانیم زیست جهان بشر امروز را مدیریت کنیم، محورها و دال‌ها و آن نشانه‌هایی که اسلام شیعی در دنیای مدرن داشت را در مقابل سایر گفتمان ها برجسته کردیم و ادعایمان این بود که ما یک سری برتری‌ها داریم و با این‌ها توانستیم هویت شیعی را در قالب انقلاب اسلامی در دنیای امروز بازتعریف کنیم، کار بسیار بزرگی بود، به تعبیر بیانیه گام دوم انقلاب، درجهان دو قطبی که بین دو ابرقدرت تقسیم شده بود  هیچ جای خالی باقی نمانده بود که کسی بخواهد عرض اندام کند، ما توانستیم در میان قطب بندی آن روز، یک چنین گفتمانی را به وجود بیاوریم و در مقابل آن‌ها عرض اندام کنیم.
امروز با فروپاشی شوروی، عملاً دو گفتمان در دنیا بیشتر نیست، یکی «لیبرال دموکراسی غربی» و یکی «گفتمان اسلامی» به رهبری انقلاب اسلامی که این دو دارند با هم رقابت می‌کنند و این چالش‌هایی که این روزها در خیابان‌های کشور می‌بینید رقابت جدّی و سنگر به سنگر آنهاست.
وی افزود: در رقابت بین لیبرال دموکراسی غربی و گفتمان اسلامی، چالش‌ها به اوج رسیده و بدترین گزینه این است که کارگزاران این چالش، نسل انقلاب باشند، دردمندانه ترین چیزی که می‌شود امروز روایت کرد، این که در چالش دو گفتمان اصلی دنیا، کسانی که امروز با گفتمان اسلام انقلابی و اسلام ناب مبارزه می‌کنند، برخی ازخودی‌هایی باشند که امروز باید در جبهۀ انقلاب باشند، نه درجبهه مقابل انقلاب
به نظر امروز کار بسیار دشوارشده، شما امروز باید برای نسلی تبیین کنید که دیگر گوش شنوا ندارد. چون وارد مبارزه و تقابل و میدان شده است، اینجا دیگر جای نصیحت نیست، امام حسین علیه السلام وقتی روز عاشورا آمد مقابل لشکر یزید و شروع به سخنرانی کرد، دیگر کسی گوش نمی‌داد، حضرت فرمود سکوت کنید تا من حرفم را بزنم. ولی در آن شرایط گوش شنوا نبود، طبیعی است، هیجانات التهابات و شور تقابل به گونه‌‌ای است که کسی گوش برای شنیدن، آن هم شنیدن حرف رقیب را ندارد. جای تأسف دارد که ما ببینیم جریان فمنیستی، جریان زنان، جنبش بشود، همان چیزی که انقلاب اسلامی از میان زن بی هویت زمان طاغوت، عفت و حجاب آورد، ولی امروز داریم آن هویت بخشی را از دست می‌دهیم، بر سر یک حادثه نا خواسته وتاسف بار، یک جنبش فمنیستی در کشور راه می‌افتد و خیلی‌ها مدعی می‌شوند که جنبش زنانگی بانی تحول بعدی خواهد بود! این نقطه ضعف جدی است که امروز ما به جای گذاشته ایم.
آن روز نقطه قوت ما چه بود که توانستیم از میان تمام فقدان‌ها، آن وجود را تولید کنیم؟ و امروز نقطه ضعف ما چیست که از میان وجودها داریم قافیه را به فقدان‌ها واگذار می‌کنیم؟‌ این‌ها بحث‌های جدی ما است، وقتی رهبری می‌گویند جهاد تبیین و ضرورت و وجوبش را مطرح می‌کنند، یعنی همین کیستی خودمان، چیستی خودمان، هویت گذشته خودمان و موجودیت خودمان را بررسی و بازسازی کنیم.
نسل جوان ما با همه شور و حرارتی که دارد هنوز هم ظرفیت این را دارد که به انقلاب و اسلام ناب گوش بدهد، اینها التهابات زودگذری است که در همه کشورها، در همه شرایط وجود دارد. اما برای ما و برای غنای معنوی انقلاب اسلامی شایسته نبود که اینقدر زود در هویتش تردید ایجاد شود.
افرادی مثل شهید مطهری، علامه طباطبایی، امام راحل (ره) و دیگران همه حرفشان این بود که ما در مقابل خرافات ادیان گذشته، در مقابل غرب گرایی و تجدّد غربی و در مقابل الحاد سیوسیالیسم حرفی نو برای گفتن داریم.
وی گفت: اما این نکته افتخار ماست که بیش از چهل سال یک کشور و یک گفتمان به تنهایی به پشتوانه اسلام ناب، با تئوری سازی امام راحل (ره)، با حمایتی که مردم داشتند و با سرمایه اجتماعی که ولی نعمت انقلاب به میدان آورد، داریم رقابت می‌کنیم. کوچه به کوچه، سنگر به سنگر داریم با امریکا و دنیای لیبرال دموکراسی مبارزه می‌کنیم. امروز اگر بگوییم کاستی داریم واقعاً اینطور باید ارزیابی کرد که شما ببینید ما در چه میدانی وارد شده ایم و در چه سنگرهایی داریم می جنگیم ، اگرما در سنگر برای نان و آب مشکل داریم، باید بدانیم که گفتمانی رقیب ما است که حتی آب و نان را برای ما تحریم کردند، یعنی اولین ها را از ما دریغ می کنند و ما در این رقابت قرار گرفته ایم.
ما نتوانستیم در این میدان ، زمینه ای ایجاد کنیم تا وقتی کسی اعتراض دارد به صورت قانونی و مشروع و متناسب باانقلاب و اسلام ناب، غیرتمندانه اشکالات و آسیب‌ها را برای تقویت نظام بگویند، نه اینکه بیایند نظام را تخریب کنند، این یک نقطه ضعف ما است.

منبع- دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی / دیدراه شماره 6

خبرگزاری تسنیم، قالب: سخنرانی در نهمین دورۀ کرسی های آزاد اندیشی اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر (20/7/1401)

 


نظر شما :