دانش آموزان..دچار تاخیر در رشد روانی و اجتماعی و بعضا هویت تأخیری دارند

دکتر محمد حاتمی؛ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۴۹۹۵۳ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۵
دانش آموزان..دچار تاخیر در رشد روانی و اجتماعی و بعضا هویت تأخیری دارند

با توجه به شرایط پاندمی کووید ۱۹ طی دو سال اخیر، در حال حاضر اضطراب ملی نسبت به سال ۹۸ افزایش چشم گیری دارد که امری طبیعی است، در حال حاضر تنهایی و افسردگی در راس آسیب‌های روانی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در کشور قرار دارند و پس از آن اختلالاتی نظیر اضطراب، استرس و وسواس دربرگیری زیادی دارند.
در حال حاضر فرد گرایی "بیداد" می‌کند، نقش پذیری اجتماعی از بین رفته است و دانش آموزانی که طی دو سال قرنطینه مدرسه را تجربه نکرده‌اند دچار تاخیر در رشد روانی و اجتماعی هستند و بعضا هویت تاخیری دارند.
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دارای ۴۲۰۰ روانشناس آماده کار است و ۷۰۰ روانشناس نیز در دوران پاندمی کووید ۱۹ به صورت شبانه روزی از طریق سامانه ۴۰۳۰ به سوالات روانشناختی مردم پاسخ می‌دادند، نظام سلامت ما درمان محور است اما واقعیت این است که پیشگیری مقدم بر درمان است و آسیب‌های روانشناختی یاد شده باید واکاوی، رصد و تبیین شوند.
می‌توان گفت طی دو سال اخیر هر ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران تحت فشار روانی بودند. حدود ۳۰ ماه از ورود این ویروس به کشور می‌گذرد و این ویروس در کوتاه ترین زمان تبدیل به یک بحران شد و بر روان مردم اثرات منفی بر جای گذاشت. در این مدت مردم ترس‌های غیر منطقی، استرس، افسردگی، تنهایی، وسواس و اضطراب را تجربه کردند.
باید در راستای افزایش سواد سلامت روان آموزش‌های لازم را به جامعه بدهیم. این آموزش‌ها باید از دوران مدرسه آغاز شوند. همچنین لازم است زمینه آشنایی با مهارت‌هایی نظیر کنترل خشم، کنترل استرس، مهارت‌های ارتباطی و... را به دانش آموزان و مردم فراهم شود.
منبع- دفتر مطالعات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی

پایگاه علمی و تخصصی روان‌شناسی و بهداشت روان، قالب: همایش ( 12/6/1401)

 


نظر شما :