در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر ۱۴۰۱/۰۷/۲۷

با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبهپروری فراهم شد.
✅ بسیاری از مشکلات ما در این سالهای گذشته، مشکلات مدیریّتی بوده؛ راهکار وجود داشته، [امّا] مدیریّتها به آن راهکار نپرداختند.
✅ نخبه یکی از مهمترین ثروتهای انسانی کشور است.. نخبه را ثروت عظیمی باید دانست.
✅ نخبهی علمی و اساساً دانشگاه، جزو ارکان پیشرفت کشورند؛ یعنی یک رکنِ مهمّ پیشرفتِ کشور، دانشگاه و در دانشگاه هم عمدتاً نخبگان علمی هستند..هر چه دانشگاه را بتوانند لنگ کنند، تعطیل کنند، خراب کنند، ناقص کنند، برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است.
✅ دانشگاه یکی از بزرگترین موانع در مقابل سلطهی استکبار است؛ ما باید این را بدانیم.. چنانچه توانستید سطح علم کشور را بالا بیاورید، در مقابل سلطهی دشمن یک مانع ایجاد کردهاید.
✅ یک عنصر در ایجاد نخبه استعداد طبیعی او است..خدای متعال به این نخبهی ما مغز قوی، فکر خوب، آمادگی لازم، چشم باز را عطا کرده؛ عنصر دوّم برای اینکه کسی نخبه بشود، همّت و تلاش او است..خیلیها هستند همین عطیّهی خدادادی را دارند، [امّا] کار نمیکنند، تلاش نمیکنند، همّت نمیکنند، به جایی نمیرسند.
✅ یک عامل مهم..زمینه است؛ زمینهی تلاش نخبه؛ این خیلی مهم است. گاهی نخبهای هست، آمادگی کار هم دارد امّا زمینه برایش فراهم نمیشود.
✅ به برکت انقلاب اسلامی زمینه فراهم شد. این را من با صراحت و با جرئت میگویم..با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبهپروری فراهم شد.
✅ وقتی که یک کشوری دانشگاه دارد [ولی] استاد ندارد، یکی از چیزهایی که به ذهن میرسد این است که خب برویم از بیرون استاد بیاوریم؛ [لکن] دانشگاهیهای ما اجازه ندادند؛ استاد تربیت کردند.
✅ جمهوری اسلامی دانشگاه را گسترشیافته می خواست، توانا میخواست، و این بحمدالله انجام گرفت، دانشگاه هم از این فرصت تاریخی استفاده کرد و خودش را توسعه داد.
✅ نخبگان دانشگاهیِ ما مایهی آبروی ایران شدند شما نسل جوانِ نخبگان هستید. قبل از شما هم، در نسلهای قبل از شما، نخبگان زیادی در این چهل سال وجود داشتند؛ آبرو دادند به کشور
✅ تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان، نه فقط در مسئلهی سلّولهای بنیادی، که در شبیهسازی حیوان زنده، در دنیا یک چیز کمیابی بود..در بیوشیمی و دست یافتن به کرسی یونسکو در این رشته..از کارهای اساسی دشمنانِ ما این است که دخالت کنند، نفوذ کنند، نگذارند ایران کرسی بگیرد.
✅ نمونه های دیگر، انتقال ماهواره به فضا است..خیلیها ماهواره در فضا دارند، [ولی] مال خودشان نیست، خودشان پرتاب نکردند. ساخت رباتهای انساننما در دانشگاه تهران؛ مهم است.
✅ دستاوردهای..بنیادین در صنعت هستهای دست پیدا کردهایم. ما دنبال سلاح و بمب و مانند اینها نمیرویم امّا خود این صنعت خیلی برکات دارد؛ ما توانستیم دست پیدا کنیم.
✅ ساخت تجهیزات پیشرفتهی موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این میگفتند اینها فتوشاپ است! حالا میگویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است!
✅ ساخت واکسنهای پیچیده، بخصوص واکسن کرونا و امثال اینها؛ کم نداریم.
✅ قدر خودتان را بدانید، آنهایی هم که بیرون نشستهاند، قدر شما را بدانند؛ حالا بنده که خیلی قدر شماها را میدانم؛ خدا کند بتوانیم کمکی به شما کنیم.
✅ عنصر سوّم برای نخبه بودن و نخبه شدن عبارت است از هدایت و توفیق الهی. بدون تردید برای اینکه شما نخبه بشوید و نخبه شمرده بشوید، احتیاج دارید به توفیق الهی و به هدایت الهی
✅ نخبه آن کسی است که به معنای واقعی کلمه برگزیده باشد؛ نخبه یعنی منتخب؛ یعنی برگزیده و ممتاز. نخبه آن کسی است که این حرکت را با توفیق الهی دنبال کند و با هدایت الهی پیش برود.
✅ کسی که در دانش فیزیک نابغه میشود و بمب اتم درست میکند، این به نظر ما نخبه نیست. آن کسی که از دانش شیمی استفاده میکند، گاز خردل و گازهای شیمیایی درست میکند که انسانهایی را تا آخر عمر گرفتار میکند، این نخبه نیست.
✅ کشور انگلیس ثروتمند نبود، فرانسه ثروتمند نبود، کشورهای اروپایی ثروتمند نبودند؛ اینها ثروت کشورهای دیگر را گرفتند. خب اینها به وسیلهی سلاح توانستند یک چنین کارهایی را بکنند.
✅ از بلاهای بزرگ امروزِ دنیا که هنوز تمام نشده و انشاءالله تمام خواهد شد، نظام سلطه است. نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم بشود به سلطهگر و سلطهپذیر؛ یک عدّهای حتماً بایستی قدرتمندانه بر همهی دنیا حکمرانی کنند، کشورهای دیگری هم بایستی زیر پوششهای مختلف از اینها اطاعت کنند.
✅ نخبه به عنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعدادِ پُرکارِ پُرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد؛ گاهی هم خودش نمیداند که این هدایت الهی است.
✅ این ظرفیّت، ظرفیّتِ شخصیِ شما است تبدیل کنید به ظرفیّت ملّی. این توانایی را در خدمت حلّ مسائل کشور قرار بدهد.
✅ نخبه باید کنار مردم خودش بماند. نمیگویم مهاجرت نکند، درس نخواند، به فلان دانشگاه برتر یا فلان مرکز نرود؛ نه، برود امّا برای مردمش برود، برود برای اینکه برگردد اینجا برای کشورش کار کند.
✅ بعضی از نخبگان ما به یک حدّی که میرسند متوقّف میشوند؛ این ناشکری است، این غفلت است. ... اسیر سرگرمیهای زیانبار نشوید.
✅ بچّهها را آشنا کنید با .. آن ظرفیّتهایی که هست و کارهای فراوانی که دارد میشود. من میدانم که خیلیها مطّلع نیستند؛ حتّی بعضی از این ظرفیّتها را انکار میکنند.
✅ از دشمن هم نباید نخبههای ما غافل بشوند. دشمن گاهی به عنوان یک چهرهی علمی جلو میآید. بنده خبر دارم؛ اینکه میگویم، اطّلاع است، حدس و تحلیل نیست.
✅ از دستگاهها توقّع داریم که از نخبگان حمایت کنند. این حمایت همیشه به معنای پول دادن نیست. گاهی پول دادن مضر است؛ حمایت [باید] عاقلانه، بخردانه و با توجّه به جوانب گوناگون باشد.
✅ بعضیها سنگ نخبه را به سینه میزنند، مرتّب میگویند نخبهها نخبهها، امّا در عمل نخبه را مأیوس میکنند، ناامید میکنند، مانعتراشی میکنند.
✅ شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. شاخصها را حلّ مسئله قرار بدهید. این شاخصِ پذیرش به عنوان رتبهی برتر باشد.
✅ امروز ناامید کردن نخبهها و بیآینده نشان دادن نخبهها بخشی از جنگ نرم دشمن است. سعی دشمن همین است که نخبگان کشور را بیآینده نشان بدهد.
✅ دشمن سعی میکند در مورد نقاط ضعفِ ما اغراقگویی کند، نقاط قوّت ما را بپوشاند؛ نباید بگذاریم، نباید به دشمن در این زمینه کمک کنیم.
✅ دو نظامِ تحلیلی وجود دارد: یک نظام تحلیلی این است که کار در مقابل هنجارهای همهگیر جهانی بیفایده است؛ فایدهای ندارد. یک هنجارهای بینالمللی وجود دارد..در مقابل این هنجارها بیخود نَایستید؛ از بین میروید.
✅ یک تحلیل هم، تحلیل واقعبینانه است. واقعیّات را میبیند؛ نه فقط واقعیّات خوب را، واقعیّات بد را هم میبیند. ما هرگز نقاط منفی را انکار نکردهایم. امّا آن طرف قضیّه این است که ما از انتهای قافله، یک حرکت پُرشتابی را شروع کردهایم حالا به نزدیکهای جلو رسیدهایم؛ این یک واقعیّت است.
✅ با گذشت چهار دهه میتوان فهمید که کدام یک از این دو تحلیل، واقعبینانه است؛ تحلیل غربگراها و غربیها واقعبینانه است، و ما متوهّمیم؛ یا نه، تحلیل انقلاب واقعبینانه است، آنها متوهّمند.
نظر شما :