در الگوشناسی جریانات، کار اساسی و ریشه‌ای در حوزه فرهنگی لازم است

دکتر وحید جلیلی؛ قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۷ کد : ۴۹۲۳۲ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۵
در الگوشناسی جریانات، کار اساسی و ریشه‌ای در حوزه فرهنگی لازم است

اولین ویژگی یک مدیر فرهنگی خوب، فرصت‌شناسی است. وقتی از رویکرد فرصت محور سخن می‌گوییم به معنای بی توجهی به تهدیدات نیست، اتفاقا وقتی فرصت محور عمل می‌کنیم قادر به شناخت دقیق‌تر تهدیدات هستیم. لذا این فرصت‌شناسی به معنای عدم توجه به منکرات نیست.
در بسیاری موارد دیده شده که جنس جریان شناسی‌ها حول محورهایی نظیر جریانات منحرف یا فراماسیونی رفته که این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که یا متولیان فرهنگی به همین سطح بسنده کرده‌اند یا به طور کلی در تعریف جریان‌شناسی راه را به خطا رفته‌اند! این امر می‌طلبد در زمینه الگوشناسی جریانات، کار اساسی و ریشه‌ای در حوزه فرهنگی کشور انجام شود.
در طول بیش از 40 سالی که از عمر انقلاب اسلامی گذشته جریان‌‌سازی مهم و اثرگذاری رخ نداده است، علت را باید در راهبردهای خطا و عدم توجه به ظرفیت‌های موجود دانست. این در حالیست که انقلاب اسلامی در طول این سالیان کارهای بسیار مؤثری انجام داده است که مرغ خیال بسیاری از نخبگان فرهنگی دنیا به این افق نمی‌رسد! اما متأسفانه به دلیل همین عدم توجه به ظرفیت‌های درونی مورد غفلت قرار گرفته است. به عنوان مثال، در پایشی که در زمان فوت «کونیکویامامورا» مادر شهید بابایی صورت گرفت، تنها 14 درصد مردم کشور از وجود چنین گوهر ارزشمندی در ایران باخبر بودند!
مهمترین ضعف ناشی از عدم توجه به اصل «فرصت‌شناسی» در مجامع فرهنگی، فعالیت صرفا شعاری است.  این افراد معمولا نه به اندازه کافی از هنرمندان انقلابی کشور باخبر هستند و نه از آثار بدیع ودرخشان آنان آگاهی کافی دارند. این امر سبب می‌شود این افراد در جایگاه فرهنگی خود به جای اینکه شوق و ذوق انجام کار فرهنگی متمایز و شاخص و تشویق دانشجویان به مطالعه و آشنایی بیشتر با آثار هنرمندان را داشته باشند فقط شعارگونه رفتار‌کنند.
مدیران فرهنگی باید مثل پیامبران دغدغه اطلاع‌رسانی صحیح به مردم را داشته باشند. برجسته سازی و تقدیر از بزرگان فرهنگی مهمترین بخش فعالیت‌های یک مدیر فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
هر فرد و جامعه‌ای از یک دایره امکانات و فهرستی از نیازها برخوردار است که با تبادل این نیازها و امکانات می‌توان به بهترین نتیجه مطلوب رسید.
همانطور که خداوند نیز در قرآن فرمود: « وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ » یعنی نعمت‌ها باید پیوست رسانه‌ای و خبری داشته باشد و برجسته‌سازی شود. وقتی افراد شاخص جامعه را به عنوان قله‌های افتخار یک کشور به دانشجویان نشان دهید، آنان نیز سر ذوق آمده و در حد توان خود حداقل، دامنه‌های  کوه خوش‌نامی و افتخار را طی خواهد کرد.استراتژی فرهنگی ما این است که دانشجویان دیده و شنیده شوند. تقاضای این است که پتانسیل و ظرفیت دانشجویی را به ما اطلاع دهید و مطالبه‌‌ نمایید.
منبع- دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی/ دیدراه شماره 5

پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، قالب: نشست (15/6/1401)

 


نظر شما :