دیدراه شماره ۴

باید موجودی خود را به میدان آورد

برگرفته بیانات مقام معظم رهبری درباره درس آموزی از عاشورا
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۴۹۱۱۴ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۴
«زندگی حسین‌بن‌ علی (علیه‌السّلام) در طول تاریخِ زندگی پنجاه و چند ساله آن بزرگوار، همه درس است. دوران کودکی او درس است، دوران جوانی او درس است، در دوران امامت امام حسن (علیه‌السّلام) رفتار او درس است، بعد از شهادت امام حسن(علیه‌السّلام) رفتار او همه درس است. اینجور نبود که کار امام حسین فقط در آن روز آخر باشد، لکن حادثه کربلا اینقدر عظمت دارد، اینقدر درخشنده است که مثل خورشیدی همه نورهای دیگر را تحت‌الشّعاع قرار می‌دهد.
باید موجودی خود را به میدان آورد

 

«زندگی حسین‌بن‌ علی (علیه‌السّلام) در طول تاریخِ زندگی پنجاه و چند ساله آن بزرگوار، همه درس است. دوران کودکی او درس است، دوران جوانی او درس است، در دوران امامت امام حسن (علیه‌السّلام) رفتار او درس است، بعد از شهادت امام حسن(علیه‌السّلام) رفتار او همه درس است. اینجور نبود که کار امام حسین فقط در آن روز آخر باشد، لکن حادثه کربلا اینقدر عظمت دارد، اینقدر درخشنده است که مثل خورشیدی همه نورهای دیگر را تحت‌الشّعاع قرار می‌دهد.
والا خطابه امام حسین (علیه‌السّلام) خطاب به علما و بزرگان و صحابه و تابعین در منی - که در کتب حدیث ذکر شده است - یک سند تاریخی است؛ نامه آن بزرگوار خطاب به علما و بزرگان و پایه‌ها و ارکان دینی در زمان خودش - «ثُمَّ انتُم ایَّتُها العِصابَة، عِصابَةٌ بِالعِلمِ مَشهورَة» که در کتب معتبر حدیث نقل شده است - یک سند تاریخی مهم است؛ رفتارهای آن بزرگوار؛ برخوردش با معاویه، نامهاش به معاویه؛ حضورش در کنار پدر در دوران کوتاه خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام)؛ همه اینها قدم‌به‌قدم درس است؛ منتها حادثه عاشورا چیز دیگری است.
درس حسین‌بن‌علی (علیه‌الصّلاةوالسّلام) به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامه عدل، برای مقابله با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقیاس، کار من و شما نیست؛ امّا در سطوحی که با وضعیّت ما، با خُلقیّات ما، با عادات ما متناسب باشد چرا؛ باید یاد بگیریم». (2۲/۳/1392)
«امام حسین (علیه الصّلاة و السّلام) برای بیان حقیقت، روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را برمی‌دارد می‌آورد وسط میدان. امام حسین (علیه‌السّلام) که می‌دانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زینب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزیز خود را آورد. اینجا مسأله، مسأله‌ تبلیغ دین است؛ تبلیغ به معنای حقیقی کلمه؛ رساندن پیام، روشن کردن فضا؛ ابعاد مسأله‌ تبلیغ را این جوری می‌شود فهمید که چقدر مهم است. در آن خطبه «من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناکثا لعهداللَّه ... و لم‌یغیّر علیه بفعل و لا قول کان حقّا علی اللَّه ان یدخله مدخله»؛ یعنی وقتی او دارد فضا را به این شکل آلوده می‌کند، خراب می‌کند، باید یا با فعل یا با قول آمد روشنگری کرد. و امام حسین (علیه‌السّلام) این کار را انجام می‌دهد، آن هم با این هزینه‌ سنگین؛ عیالات خود، همسران خود، عزیزان خود، فرزندان امیرالمؤمنین، زینب کبری، اینها را برمی‌دارد می‌آید وسط میدان». (22/۹/1388)
«عزّت و افتخار حسینی»، چگونه عزّتی است؟ این افتخار، افتخار به چیست؟ آن کسی که حرکت حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) را بشناسد، می‌داند که این عزّت، چگونه عزّتی است. از سه بُعد و با سه دیدگاه، این نهضت عظیم حسینی را که در تاریخ این‌طور ماندگار شده است، می‌شود نگاه کرد. در هر سه بُعد، آنچه که بیش از همه چشم را خیره می‌کند، احساس عزّت و سربلندی و افتخار است.
یک بُعد، مبارزه حق در مقابل باطلِ مقتدر است که امام حسین (علیه‌السّلام) و حرکت انقلابی و اصلاحىِ او چنین کرد. یک بُعد دیگر، تجسّم معنویت و اخلاق در نهضت حسین‌بن‌علی است، بُعد سوم که بیشتر در بین مردم رایج است، فجایع، مصیبت‌ها، غصّه‌ها، غم‌ها و خونِ‌دل‌های عاشوراست؛ لیکن در همین صحنه سوم، باز هم عزّت و افتخار هست. کسانی که اهل نظر و فکر و تأمّلند، باید هر سه بُعد را دنبال کنند» (9/۱/1381)
منبع- دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاه / دیدراه شماره 4

خبرگزاری فارس

 


نظر شما :