دیدراه شماره ۳

علم نافع به معنای انحصار آموزش‌های مهارتی نیست

دکتر علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۱ کد : ۴۸۷۳۶ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۳
با استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش‌وپرورش و در صدر آنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروه‌های درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم.
علم نافع به معنای انحصار آموزش‌های مهارتی نیست

با استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش‌وپرورش و در صدر آنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروه‌های درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم.
عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش نیز یکی از دیگر مسائل است که نیازمند بررسی همه جانبه است. متأسفانه زمان مصوب برای آموزش با آنچه عملا در مدارس اجرا می‌شود، فاصله زیادی دارد و این مسئله بر چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای آموزشی نیز اثرگذار است. هرچند حذف بخش‌هایی از محتوا، می‌تواند جزئی از راه حل باشد، اما این مسئله باید به صورت همه‌جانبه بررسی و کارشناسی شود.
نگاه ما در سازمان پژوهش یک نگاه کلان کشوری است. به طور جد بخشی از چالش‌های کتاب‌های درسی در عرصه اجرا است که این ایده‌ها درست فهم نشده و به بیراهه رفته است. مسئله اجرا و تالیف به‌هم‌پیوسته است. به عنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتاب‌های فارسی، ‌در صورتی‌ که معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانش‌آموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بوده‌اند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانسته‌اند، در حالی که این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانش‌آموز پیش‌بینی شده است.
علم نافع، به معنای انحصار بر آموزش‌های کاربردی و مهارتی نیست، زیرا آموزش و پرورش کشور پایه نظام علمی کشور را نیز بنا نهاده و اگر درباره وضعیت علوم پایه دغدغه داریم، باید در دوره آموزش عمومی هم به این مهم توجه داشته باشیم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی 21 اردیبهشت امسال به این مسئله اشاره داشتند که دانش‌آموز باید این علوم را نیز بیاموزد.
افزودن عناوین کتاب‌های درسی جدید در اختیار سازمان پژوهش نیست، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش است که چارچوب و عناوین دروس و ساعات آموزش را مشخص می‌کند و باید در این چارچوب عمل کرد.
زمان زیادی از عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است و به همین خاطر، این کتاب‌ها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند و تغییرات حذف و اضافه‌ای، بیشتر از جنس اصلاح جزئی و مقطعی هستند.
تغییر تحولی کتاب هم نیازمند تغییر در نقشه و ساختار و چارچوبی است که کتاب بر اساس آن نوشته می‌شود و به همین خاطر، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کنونی سازمان، همین طراحی نقشه و ساختار جدید است. البته طرح بهسازی و غنی‌سازی برخی کتاب‌های درسی را نیز در دست اقدام داریم که سطحی از مطالبات در این زمینه، با این طرح پاسخ داده خواهد شد.
منبع-دفتز مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی

خبرگزاری تسنیم

 


نظر شما :