دیدراه شماره ۲

بازی‌های رایانه‌ای، ظرفیت بسیار بالایی به اندازه فروش نفت دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب داستان بنیسی، خالق بازی عملیات انهدام
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۴۷۳۰۵ رصد و دیدراه دیدراه شماره ۲
تولید و توزیع بازی‌های دیجیتال، در حوزه دانش بنیان حساب می‌شود؛ دانش بنیان به این معنا است که یک شرکت اقدامی را بر اساس علوم جدید و با سبک و روش‌های جدید درآمدزایی کند.
بازی‌های رایانه‌ای، ظرفیت بسیار بالایی به اندازه فروش نفت دارد

تولید و توزیع بازی‌های دیجیتال، در حوزه دانش بنیان حساب می‌شود؛ دانش بنیان به این معنا است که یک شرکت اقدامی را بر اساس علوم جدید و با سبک و روش‌های جدید درآمدزایی کند. بازی‌های رایانه‌ای در ایران سابقه بیست ساله دارد، اما به دلیل آنکه هیچ بخشی از این حوزه به صورت کامل انجام و محقق نشده است، هر فردی که آن را انجام دهد و به پیش براند، توانسته است کار نوینی را به ثبت برساند؛ اقدامی که درآمدزا و اقتصاد آفرین است و در نهایت می‌توان نامش را دانش بنیان گذاشت.
صنعت بازی‌های رایانه‌ای، یک کار بینارشته ای و فرارشته ای است؛ بنابراین برای تولید یک بازی نیازمند بازینامه نویس، داستان نویس، طراح گرافیک، طراح هوش مصنوعی، کارشناس توزیع بازار و در نهایت بسترهای تبلیغ است.
صنعت بازی‌های رایانه‌ای این پتانسیل را دارد که اگر مورد توجه قرار بگیرد، به شدت می‌تواند اشتغال ایجاد کرده و بسترهای اشتغالزایی را فراهم کند. برای مثال یک پنجم رشته‌های علوم انسانی، بحث بازی سازی است که افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم گرد هم می آیند و در رشته‌های متنوع مشغول به کار می‌شوند. حوزه بازی‌های رایانه‌ای از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، تا جایی که می‌توان به جرأت گفت که ظرفیتش به اندازه فروش نفت است، مشروط بر آنکه مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. حوزه بازی سازی نیازمند یک زیست بوم ۱۵ گانه است که اگر همه بخش‌های آن به درستی ایجاد و پایه گذاری شود و هر کسی در جایگاه خود به وظایفش عمل کند، می‌توان از ظرفیت‌های آن به درستی بهره برداری کرد. تولید یک بازی نیازمند هزینه بسیار است و بازیساز برای تولید آن دچار مشکلات بسیار است. اگر این زیست بوم ایجاد شود، حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به اندازه فروش نفت، درآمد داشته باشد.
زیست بوم به این معناست که ما از نبود برخی موارد برای تولیدات اذیت می‌شویم؛ برای مثال به بازیساز گفته می‌شود که همه امور و مشکلات را برعهده بگیر و به پیش برو و ما تنها تشویق می‌کنیم.
مهم‌ترین معضل این است که بسترهای این‌حوزه هنوز تعریف نشده است. به این معنی که بازیساز با هزاران مشکل و دریافت وام و قرض بازی را می‌سازد و پس از پایان بازی نمی‌داند که آیا بسترهای توزیع بازی برایش فراهم شده است یا خیر. بنظر می‌رسد باید بسترها برای بازیساز فراهم شود و در کنار آن فرهنگ مناسبی میان مردم ایجاد شود زمینه اجرایی تولید تا فروش بازی باید برای بازیساز فراهم شود. کافه بازار هم یک بستر جزئی است و ما بازی‌سازان نیازمند بسترهای قوی‌تری در این صنعت هستیم. برخی از مسئولان اهمیت خاصی به این حوزه نمی‌دهند و این حوزه کاملاً رها شده است.
منبع- خبرگزاری مهر (24/2/1401)

 


نظر شما :